середу, 29 серпня 2018 р.

Третій Надзвичайний Великий Збір ОУН

Великі і маленькі події, прийняті рішення та навколишні обставини мов різнобарвні нитки вплітаються в канву історії. Кожний крок, кожний окремий момент минулого має своє відображення в сучасному світі. Напевне через це багато людей цікавляться та вивчають історію рідного краю, своєї землі. Я ще з дитинства захоплювалась минулим країни, спершу через казки, а потім до рук потрапила книжка, яку памятаю досі - Історія України. Проте як виявилося про Організацію українських національстів та Українську повстанську армію я знала дуже мало. Трошки прояснило ситуацію моє відвідання на весні музею «Табір ВО УПА «Волинь-Південь». І я вирішила, що так минуле вивчати цікавіше, адже подорожуючи ти не тільки дізнаєшся факти, а і сам стаєш частинкою історії.

В пятницю 24 серпня 2018 року в селі Золота Слобода та на хуторі Веснівка Козівського району мені вдалося побувати на відзначені 75-ої річниці III-го Надзвичайного Великого Збору ОУН. Що проходив у рамках урочистостей з нагоди дня Незалежності України. Я вперше побувала на такому цікавому і маштабному святкувані.
  Загубленому серед полів, оточеному зеленю дерев невеликому хутору Веснівка вдалось відіграти дуже важливу роль в подіях минулого. Збір що відбувся в цьому тихому куточку Тернопільщини 75 років тому став поворотним моментом в історії УПА. Доречі, як я дізналася, це був перший великий збір організації на території України.
 До річниці святкування вдалося відновити стару хату, в якій і відбулася ця історична зустріч. Зараз вона більше схожа на музей з експонатами. Дах покрили очеретом, а при реконструкції використовували старі матеріали.
Коли я зайшла в середину в кімнати, мені здалося що я це все десь вже бачила : і бамбетлі, і ікони з рушниками, і ліжко застелене вишитими покривалами. Я ніби перенеслася у дитинство в стару хату моєї прабабці, настільки тут все було схожим, аж мурашки по шкірі. Це були далекі напівзабуті, але такі приємні спогади.
 З іншого боку кімнати пічка чи то грубка, застелена рушниками (літо ж на дворі), а біля неї під склом виставлені історичні світлини і документи. Десь тут, в старій хатині, що простояла майже сто років були прийняті рішення що змінили цілу епоху. Тоді коли господар хати зі страху за свою родину хотів відмовити  в прихистку учасникам з'їзду, йому сказали що колись на стіні буде висіти памятна табличка на якій золотими літерами буде викарбувано про те, що тут відбувалось. І справді табличка вже є, правда поки звичайна і люди зберегли память про ті часи.

  А навулиці під старою яблунею, ака напевно була ще світком тих подій, чекають свого виходу юні актори з Козови. Завдяки вміло поставленій виставі та талановитій грі на фоні відновленої хатини всі присутні змогли перенестися в ті давні важкі часи. Я зачаровано спостерігала за подіями, що розгортались на моїх очах. І співчувала маленькій дівчинці яка хотіла мати лялю, і з хвилюванням чекала чи підмане чорт (НКВД) хлопчиків і дівчину в лісі, і врешті раділа коли тато, вояк УПА подарував дівчинці омріяну ляльку. Гарна і дуже емоційна вистава вийшла у дітей.

  У Золотій Слободі неподалік центральної дороги є ще одна відновлена памятка тих давніх подій. Криївка, яка знаходилась колись на подвір'ї одного з жителів села. ЇЇ навіть важко помітити з двору, більше схожа з зовні на велику нору з дверима.


 Я доречі вперше побувала в криївці, до цього хіба в фільмах і на фото бачила. В середині трохи темно, адже знаходиться вона під землею і вікон не має, колись лише лампами та свічками освітлювалась. В такій криївці могли проживати до 10 людей. Тут і деревяні двохповерхові ліжка, і стіл з лавками і куточок з іконами. Трохи тісно але для повстанців це був гарний прихисток.



 Завдяки відновленю таких важливих історичних памяток ми можем багато дізнатися нового про минуле, щоб краще розуміти майбутнє . Про давні події пишуть книжки і досі в народі ходять легенди, а мені вдалося торкнутися історії що ожила. Я сподіваюся що в старій хаті з часом відкриють музей і всі бажаючі зможуть приїздити на екскурсії. Це була дуже пізнавальна подорож, яка привідкрила для мене таємниці минулого.
Пригоди тривають...


75-ої річниці ІІІ-го Надзвичайного Великого Збору ОУН

Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/ternopil/10237590-na-ternopilshchini-vidnovili-krijivku-upa-u-yakiy-vidbulas-vazhliva-dlya-istoriji-oun-podiya-foto.html
75-ої річниці ІІІ-го Надзвичайного Великого Збору ОУН

Детальніше читайте на УНІАН: https://www.unian.ua/ternopil/10237590-na-ternopilshchini-vidnovili-krijivku-upa-u-yakiy-vidbulas-vazhliva-dlya-istoriji-oun-podiya-foto.html

Немає коментарів:

Дописати коментар